Takulandirani Achimwene! - Velkommen bror!

Plutselig har det gått to uker til. Mine to første uker i Malawi. De har blitt brukt til å venne seg til Malawi og å komme seg inn i rytmen(e): Vi har spasert rundt i nabolaget vårt som heter Chilinde og markedene rundt, hilst på de lokale høvdingene og fått deres velsignelser, møtt det lokale helsevesenet og politiet, begynt på språkkurs i chichewa, fått en liten innføring Malawis historie og i tradisjonell musikk og dans, og satt oss inn i de små og store forskjellene som hører hverdagen til. Selv om mange ting i hverdagen er likt som i Norge, er det noen ting som stikker seg ut.

F.v.: O'ta, meg, Cathrine
Bak: Rebecca og Lars
  • Lange håndtrykk
    Håndtrykkene i Malawi er lange og mange. Iløpet av én kort samtale er det ikke uvanlig å ha utvekslet 3-5 håndtrykk, og et håndtrykk i Malawi varer betydelig lengre og er mer innholdsrikt enn et i Norge.
  • Azungu!
    En av egenskapene med å være lys i huden er at det fungerer som en magnet for oppmerksomhet. Det går ikke mange sekunder fra du lukker porten bak deg, til du hører den første naboungen som roper "Azungu! Azungu, båå?!" (Hvite mann! Går det bra?). En tommel opp akkompagnert av "båbå!" til svar resulterer i latter og smil. 
  • Forutsigbar værmelding
    En annen ting jeg har lagt merke til er forutsigbarheten til været. Jeg gikk rett i fella den første uka da jeg spurte om hvordan været ble i morgen, og ble møtt med et litt forvirret blikk og en klar beskjed: Bruk øynene! Er det overskya, er det kaldt. Er det sol, er det varmt. 
Malawi kalles ofte for "Afrikas varme hjerte", et kallenavn som jeg blir mer og mer enig i at passer.
Det er et varmt land på mange måter! Til og med ordet "Malawi" betyr "flammer"!

Vi har papaya i hagen!


// Varm hilsen fra Lilongwe


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Nkhotakota, Mutchi & Lilongwe

Mzuzu og Lake of Stars