Påsketur til toppen av Malawi

Panoramautsikt med Chambe-platået til venstre og starten av Tuchila-platået til høyre.

Etter å ha jobbet mye med Ujeni... Records, gjennomføring av Pakhonde Ethno Camp og planlegging av Nkhotakota Music Festival, siktet jeg meg inn på en liten påsketur tilbake til Mulanje! Denne gangen med mål om å nå den høyeste toppen i hjertet av fjellmassivet: Sapitwa Peak (3002 moh.)!

"Sapitwa" kan oversettes til "Dit ingen drar" eller rett og slett: "Ikke dra dit". Etter å ha forklart kolleger og venner om planene mine, ble jeg møtt av advarsler: "Ikke dra dit!", "Folk forsvinner der!", "Det fins onde ånder i fjellet!". Det er tydelig at mytene om og ærefrykten for Mulanje sitter dypt. Uansett fikk jeg med meg Lars som jobber i Nkhotakota og Francelina som jeg bor med, til å bli med. Svogeren til en kollega ved Music Crossroads, mesterkokken Dan, ble med som guide denne gangen også.


Ruta var klar:
  • Mandag: Komme opp til Chambe-platået ved å gå den bratte Skyline Path. 
  • Tirsdag: Gå fra Chambe og inn til Chisepo-hytta, ved foten av Sapitwa
  • Onsdag: Bestige Sapitwa og gå ned igjen til Chisepo-hytta
  • Torsdag: Gå ned fra fjellet

Turen inn til hjertet av fjellet var tung, men overkommelig. Verre var det når vi skulle opp de siste 800 høydemeterne fra Chisepo til Sapitwa, hvor Francelina måtte melde avbud. Her var det mer klatring og hopping enn gåing, og dype sprekker og skrenter krevde at man holdt tunga rett i munnen. Etter å ha traversert skrenter, huler, fjellsider og diverse buskas kom vi endelig til toppen! Her ble det tid til et par bilder og en pust i bakken før vi innså at skumle skyer nærmet seg, og vi ble nødt til å krabbe ned de 3 timene til hytta. For en prøvelse; for en utsikt! Da vi kom ned igjen unnet jeg meg en dukkert i en kulp ikke langt fra hytta.
Panorama fra Sapitwa Peak
Karstein og Lars på toppen

Dagen etterpå vendte vi de tunge beina våre mot vest, og dermed ned fra fjellet. Dette ble nok den siste ekspedisjonen for denne gang, men jeg skal tilbake! Neste gang: Chambe Peak.











Gladlaks ved 2200 moh.
Neste uke feirer jeg oppstarten av Ujeni... Records ved å lansere den første "In The Bus"-videoen, som blir sendt på TV i Malawi og på YouTube! Få med deg en halvtime med god musikk ved å følge YouTube-kanalen til Ujeni... Records! I tillegg reiser jeg til Nkhotakota for å gjøre klart til festival 21.-22. april!




//  Påskehilsen fra Mulanje



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Nkhotakota, Mutchi & Lilongwe

Mzuzu og Lake of Stars

Takulandirani Achimwene! - Velkommen bror!